Tips til start af webshop med WooCommerce

WordPress er i dag meget mere end et blogsystem.

Faktisk udgør CMS’et knap 30 % af alle verdens websites.

Det mest normale er at bruge WordPress som indholdsplatform. Du udgiver artikler, du kan lade andre kommentere og på denne måde styre din hjemmeside.

Næsten siden WordPress blev født, har en række add-ons i form af plugins forsøgt at forvandle blogsystemet til et e-handelssystem.

Det mest succesfulde af slagsen er indtil nu WooCommerce, udviklet af amerikanske WooThemes.

WooCommerce mest oplagt

WooCommerce udmærker sig ved at være gratis i sin grundlæggende version. Du kan købe en række add-ons. Det er dog et billigere system end de fleste hostede systemer. Du kan starte en webshop helt uden at bruge penge på selve systemet.

Herudover er WooCommerce det mest anvendte. Du finder derfor nemt udviklere, der kan bistå med tilretning, ligesom en lang række plugins allerede er udviklet til platformen.

Ifølge WooThemes selv, er WooCommerce systemet bag 37 % af verdens webshops. Det fortæller lige så meget om WooCommerces udbredelse som WordPress’.

At installere WooCommerce er nemt. Det er en række plugins.

Herefter bliver det lidt mere teknisk. Vi kommer med et par gode tips:

Betaling med Stripe eller Braintree

Det er både dyrt og besværligt at etablere en indløsningsaftale med NETS. Du kan ikke modtage rent Dankort uden en aftale med NETS, men det er få procent af danskerne, der har et rent Dankort. De fleste af os har et kombineret VISA / Dankort eller et MasterCard.

Ved at lade de få procent glippe – forudsat, de ikke betaler med eksempelvis Paypal eller MobilePay – kan du nøjes med en aftale med en amerikansk virksomhed som Stripe eller Braintree. Sidstnævnte er ejet af Paypal, der er verdens største online-betalingsvirksomhed.

Stripe og Braintree er gratis at opsætte. Du skal underskrive en række aftaler og formalia i forbindelse med handelsbetingelser og fortrolighedspolitik skal være opfyldt.

Herfra betaler du et fast beløb på cirka 2 kroner samt en mindre procentsats per salg.

Priserne er lige nu:

  • Stripe: Europæere betaler 1.4 % af transaktionsbeløbet samt et fast gebyr på 0.25 euro.
  • Braintree: 2.9 % samt et fast gebyr på 2.25 kroner.

Umiddelbart er Stripe den billigste løsning med længder. Du skal dog have med ind i dine overvejelser, at Braintree lige nu tilbyder de første 300.000 kroner i omsætning ganske gratis. Det er en kontant besparelse på cirka 20.000 kroner afhængigt af, hvor mange transaktioner du bruger på at ramme de 300.000 kroner i omsætning.

Andre alternativer er Paymill, MobilePay, PayPal samt svenske Swedbank. Også YourPay, et nyt dansk selskab, der lover at gøre betaling over nettet nemmere, bør nævnes.

SEO: Søgeordsanalyse og indhold

Søgemaskineoptimering er en populær markedsføringskanal. Her søger du at komme til tops i Googles organiske søgeresultater. På denne måde betaler du ikke en fast pris per klik for hver eneste potentielle kunde, der rammer din butik – det er standard med mange andre former for markedsføring, herunder PPC-annoncering med Google AdWords og Facebook-annoncering.

Når du skal lave søgemaskineoptimering på din WooCommerce shop, får du et godt udgangspunkt. WooThemes har haft SEO med inde i overvejelserne til shoppens struktur. Google kan indeksere alle sider, og WooCommerce gør meget for at indlæse hurtigt, selvom WordPress har mange PHP-filer, der skal køres.

I dit arbejde med søgemaskineoptimering skal du især fokusere på følgende:

  • En god søgeordsanalyse. Find ud af, hvad dine potentielle kunder kalder dine produkter og navngiv den efter samme. Især er det vigtigt, din menustruktur rammer de væsentlige søgeord, du ønsker at rangere på.
  • Dediker tid til at skrive gode og lange artikler om de produkter, du sælger. Google elsker unikt og brugbart indhold.
  • Fokuser på at skabe relevante og autoritære henvisninger (links) til din side. Husk, at du ikke må købe links til din side, da dette er i strid med Googles retningslinjer.

Du bør overveje at alliere dig med en ekspert inden for søgemaskineoptimering med tiden for at sikre dig, du arbejder ud i den rigtige retning.

Nyt system nødvendigt med tiden

Med tiden vil WooCommerce ikke kunne opfylde dine behov. Som din webshop vækster, har du brug for at oprette specielle produkter, få specielle funktioner og i det hele taget opgradere.

På et tidspunkt vil du derfor skifte shopsystem. Teknisk er det en udfordring, og du bør bringe dygtige konsulenter ind for at mindske risikoen for tab af placeringer i Googles søgemaskine som følge af skiftet.

Flere shopsystemer er mulige aftagere:

  • Magento for professionelle
  • Shoporama
  • Shopify
  • Prestahop – dette er bl.a. dk bygget i
  • DanDomain – dette er bl.a. dk bygget i

Og mange flere.

Hvilken løsning der er den rette for dig afhænger af behov og udvikling.

I Facebook-grupper som ”E-købmænd – Den Hårde Kerne” har du mulighed for at få sparring fra andre webshopejere. Dette kan bidrage til en forståelse for, hvilket af de mange shopsystemer, der bedst opfylder netop dit behov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *